06-26-540-315

Telefonálás most

Biztonságban otthon: tippek elesés ellen

Természetes, hogy idősödő szeretteink egyensúlya valamennyire romlik. Az egyensúlyérzék elvesztése nagyobb probléma tünete is lehet, ezért fontos, hogy mindent megtegyünk azért, hogy ne essenek el.

Írta: Stannah at 12-04-2021

Ha az öregedésről van szó, általában reakciókban gondolkozunk. A legtöbb esetben azt vizsgáljuk meg, mi a teendő, ha ez meg ez történik. Tehát gyakran azután keressük a válaszokat, hogy a probléma fennáll, és muszáj cselekednünk. Mi lenne, ha ahelyett, hogy megvárnánk a bajt, inkább azt vennénk górcső alá, hogyan akadályozhatnánk meg az idősebb szeretteinkre leselkedő legnagyobb veszélyt.

Azok számára, akik az otthoni megöregedést választják, az elesés veszélye komoly kockázatot jelent. Az American National Council on Aging (NCOA) adatai szerint minden negyedik idős amerikai évente egyszer elesik, így a 65 évnél idősebbek körében ez a halálos és nem halálos sérülések leggyakoribb oka. A WHO egész világra kiterjedő kutatása alapján az elesés világszerte a második leggyakoribb, halállal végződő véletlen sérülés oka; a becslések alapján évente 646 000 ember veszti így életét.

Gyakran az esés komoly, életre kiható következményekkel is járhat. Az esés következtében elszenvedett fejsérülések, törések és belső vérzések drámai hatással lehetnek egy ember egészségi állapotára, és megakadályozhatják, hogy az otthonukban öregedjenek meg. Az esések letaglózó száma ellenére a legtöbb esetben megelőzhető a baleset. Amennyiben az otthonában szeretne megöregedni, úgy az esések megelőzése kritikus fontosságú, akkor is, ha önmagáról van szó vagy ha egy szerettéről gondoskodna. A blogban ismertetett lépésekkel azonban kialakíthat egy biztonságos otthoni környezetet, amelyben az elesés veszélye minimálisra csökken.

Az elesés veszélyének csökkentése – az első lépések

Az NCOA 6 Steps for Preventing Falls Among Your Older Loved Ones (6 lépés azért, hogy megóvja szeretteit az eleséstől) című cikkében több olyan területet is kijelöl, amelyet szem előtt kell tartani:

  • Egyensúly és tartás:Természetes, hogy az öregedéssel együtt az egyensúlyunk is romlik. Az elesések elkerülése érdekében fontos, hogy ezeket a változásokat felismerjük önmagunkban vagy a csalá
  • Látás:Ha rossz a látása, mindenképpen tegyen lépéseket azért, hogy biztonságosabb legyen az otthona. Az otthonában található akadályok, amelyekben elbotolhat, könnyedén okozhatnak baleseteket.
  • Gyógyszerek:Egyes gyógyszerek esetében olyan súlyos mellékhatással is kell számolni, mint a szédülés vagy a kiszáradá Legyen tisztában azzal, hogy a gyógyszere milyen hatással van a szervezetére, és legyen óvatosa, amikor ezeket szedi.
  • Környezet:A háza fizikai jellemzői is komoly tényezőt jelentenek az elesés elleni védekezé A meredek lépcsők, a csúszós ösvények és a balesetveszélyes fürdőszobák szintén az elesés veszélyét hordozzák magukban.
  • Krónikus betegségek:A cukorbetegség, a sztrók, az ízületi gyulladás és más krónikus betegségek szintén hatással lehetnek az egyensúlyára, így ezeket is figyelembe kell venni. Az idős korú felnőttek több mint 80%-a szenved legalább egy krónikus betegségben, így a tünetek kezelése és felismerése kiemelt fontosságú.

6 lépés az elesések ellen: óvja meg szeretteit

Most, hogy azonosítottuk a megelőzés legfontosabb tényezőit, nézzük meg közelebbről is az NCOA által bemutatott hat lépést, amellyel megóvhatja szeretteit az eleséstől.

  1. Hívja fel a figyelmüket a biztonságot elősegítő apró lépésekre

Először is, üljön le szerettével és beszéljék át alaposan a kérdést. Lehet, hogy az elején nehéz lesz, de fontos tisztelnünk az idősek személyes tevékenységeit, mint ahogy az is fontos, hogy aktívan részt vegyenek a gondozásukban. Hiszen nem lehet mellettük minden egyes perceben. Ha némi ellenállásba ütközne, mutassa meg nekik az NCOA által az időskori eleséssel kapcsolatos mítoszokról összeállított listát. Dolgozzanak össze, és alakítsanak ki egy tervet, amely mindkettejüknek megfelelő

  1. Tudja meg, milyen a jelenlegi egészségügyi állapota

Ahogy már korábban is említettük, a krónikus betegségek komoly hatással lehetnek az egyensúlyra, ami eleséshez vezethet. Milyen az Ön szerettének egészsége? A tüneteik befolyásolják mindennapi rutinjukat? Ha gyógyszert váltanak, akkor esetleg kevesebb mellékhatásra és nagyobb életerőre lehetne számítani? A rendszeres vizsgálat és az orvosukkal való rendszeres konzultáció szintén sokat segíthet az esések megakadályozásában.

  1. Kérdezze meg, mikor voltak utoljára szemésznél

Ha már a rendszeres orvosi vizsgálatnál tartunk: mi történt a legutóbbi szemvizsgálat alkalmával? Sokat romlott a látásuk? Nincs szükségük új szemüvegre? Az olyan különleges lencsék, mint a fényre sötétedő vagy a bifokális lencse veszélyforrás lehet a házba belépve vagy a lépcsőn. Ha a szerette látása kifejezetten gyenge, érdemes lehet szakemberrel is egyeztetni.

  1. A szerette a bútorra támaszkodva jár?

Észrevette, hogy a szerette a bútorra vagy a falnak támaszkodva közlekedik, hogy ne veszítse el az egyensúlyát? Gyakran meg kell támaszkodnia, hogy megtartsa magát, vagy nehezen áll fel ülő pozícióból? Ha igen, keressenek fel a gyógytornászt. Egy hivatásos gyógytornász nagy mértékben tud javítani szerette egyensúlyán, otthon elvégezhető gyakorlatokat javasolhat, illetve segédeszközöket – például járókeretet – is ajánlhat.

  1. Beszélgessenek a gyógyszerekről

Ha a szerette nem tudja nyomon követni a gyógyszerei szedését, beszéljenek az orvosával, mérjék fel, milyen egyéb lehetőségeik vannak. Számos gyógyszeradagoló és más segédeszköz elérhető, amellyel biztosítható, hogy a megfelelő gyógyszert a megfelelő időben vegye be. Beszélgessenek el a helyesen szedett gyógyszer mellékhatásairól is. Ha lehet, kerüljék az olyan gyógyszereket, amelyek szédülést vagy egyensúlyvesztést okozhatnak. A Ön szerettének mindig őszintén kell beszélnie az orvosával a gyógyszerekről és azok hatásairól.

  1. Járja körbe a házat, és nézze meg, mi jelenthet veszélyt

Nézzen körül a házban, hogy mi rejthet magában veszélyt. Gondoljon az olyan egyszerű dolgokra is, mint a csúszós szőnyeg cseréje vagy kapaszkodó felszerelése a fürdőszobában. Gondoskodjon arról, hogy a ház minden helyisége rendesen meg legyen világítva, különösen a lépcső környéke. A fürdőszoba szintén veszélyt jelenthet. Egy jól elhelyezett kapaszkodó vagy a zuhanyszékkel ellátott zuhanyfülke máris komoly segítséget jelenthet.  Beszéljen egy munkaterapeutával, aki további tanácsokat adhat abban, hogy miként előzheti meg az otthoni baleseteket

A következő lépés

A Stannah termékeivel a lépcsőről való leesés küszöbölhető ki. Ha Önnek vagy szerettének nehezére esik a lépcsőzés, és aggódik, hogy baleset éri Önt vagy szerettét a lépcsőn, akkor a lépcsőlift lehet a legjobb megoldás. A lépcsőlifttel a szerette biztonságosan használhatja a lépcsőt, élvezheti az otthona nyújtotta kényelmet, de nem kell a lépcsőn való elesés veszélyével számolni. A blogbejegyzés rengeteg tippet adott arra, hogyan teheti biztonságossá szerettei otthonát – a lépcsőlift pedig egy újabb eszköz lehet az elesések elkerülésére, hogy az otthoni megöregedést választók biztonságban és kényelemben tölthessék mindennapjaikat.

 

Forrás:

https://www.ncoa.org

 https://www.ncoa.org/healthy-aging/falls-prevention/preventing-falls-tips-for-older-adults-and-caregivers/6-steps-to-protect-your-older-loved-one-from-a-fall/

https://www.ncoa.org/healthy-aging/falls-prevention/preventing-falls-tips-for-older-adults-and-caregivers/debunking-the-myths-of-older-adult-falls/

https://www.ncoa.org/healthy-aging/falls-prevention/falls-prevention-programs-for-older-adults/

https://www.cdc.gov/HomeandRecreationalSafety/Falls/pubs.html